Hvordan reklamere / klage på bolig?

Hva betyr det å reklamere? Å reklamere (klage) betyr å sende brev til selger og si det er en mangel ved boligen. Man kan også reklamere til megler, takstmann og eierskifteforsikringen, hvis man mener å ha krav mot de for feil de har gjort. Det finnes fire hovedtyper reklamasjon.

Den første er en nøytral reklamasjon, jfr avhendingsloven § 4-19. Den er som som ordlyden sier; nøytral. Du reklamerer for mangler ved boligen. Punktum.

Nummer to er reklamasjon med krav om retting av mangel, jfr avhendingsloven § 4-11. Her reklamerer du og ber selger rette det som er feil eller som mangler.

Den tredje typen er reklamasjon og krav om prisavslag, jfr avhendingsloven § 4-12. Her er det ofte lurt å kreve prisavslag lik det det ville kostet å rette feilen eller mangelen.

Den fjerde typen er reklamasjon og krav om erstatning, jfr avhendingsloven § 4-14. Her krever du erstatning for det tap du vil lide eller har lidt som en følge av mangelen eller feilen ved boligen. Utgangspunktet her er at du kan kreve at selger dekker hele tapet ditt. Har du for eksempel utbedret selv, kan du kreve at selger dekker hele regningen.

Du må reklamere innen 2 måneder etter at du oppdaget mangelen. Men mangler som oppdages innenfor 5 år fra kjøpet kan være grunnlag for reklamasjon. Huskeregelen er å reklamere straks, og senest innen 2 måneder.

Spør Bolig-advokat.no om reklamasjon nå.

Spør oss nå

Still spørsmål, få svar fra våre eksperter. Skriv nøyaktig og detaljert, slik at svaret blir best mulig. Du vil motta svar innen 5 dager.

 
Navn: *
Adresse: *
E-post: *
Telefon: *

Din henvendelse: *
* Fyll ut