-Jeg har kjøpt huset fra helvete

Det finnes skrekkhistorier om folk som har kjøpt «boligen fra helvete», fuktskader, feil og mangler, konstruksjonsfeil og fukt/ råte har gjort at de ikke har kjøpt boligen de trodde. Hvem har skylden? Selger, takstmann eller eiendomsmegler. Ofte kan skylden være delt.

Du har ansvar i fem år etter salget for vesentlige skjulte feil ved boligen. Dette ansvaret er «objektivt», altså du blir ansvarlig uten at du trenger å ha skyld i skadene. Disse reglene står i avhendingslovens § 3-9, 2. ledd.
Slikt ansvar kan du forsikre deg mot. Å tegne eierskifteforsikring som forsikrer deg mot dette ansvaret. Da slipper du at boligkjøperen kommer til deg og krever flere hundre tusen for skader du ikke visste at var i boligen – og heller ikke er skyld i.
En klagesak vil dermed være lang og kostbar for deg som klagende boligkjøper. En slik prosess trenger du hjelp til. Vi i boligadvokat kan hjelpe. Det er de vesentlig skjulte feilene du kan få dekket. Det kan være en skjult fuktskade, en setningsskade, en muggskade, sopp eller råte. Er det gitt uriktige eller manglende opplysninger, er dette også noe du kan få prisavslag for.
I boligforsikringen har du en rettshjelpsforsikring som vil kunne gi dekning for advokatutgifter ved en uenighet. Rettshjelpsforsikring har egenandel, og du får maks dekket mellom 80.000 og 100.000 kroner av saksomkostningene.

Mange boligkjøpere når ikke gjennom med krav i en klageprosess – rett og slett fordi de ikke klager eller reklamerer (sender reklamasjon til selger).

Spør oss om råd.

Spør oss nå

Still spørsmål, få svar fra våre eksperter. Skriv nøyaktig og detaljert, slik at svaret blir best mulig. Du vil motta svar innen 5 dager.

Navn: *
Adresse: *